Frågor och svar

Här samlar vi vanliga frågor och svar kring mat och måltider i våra restauranger.

Hur ser riktlinjerna ut för förskoleluncherna?

Måltidsservice följer i stort Livsmedelsverkets riktlinjer. Vi tar naturligtvis också hänsyn till vad beställaren förskolan önskar och de politiska önskemålen i kommunen. Mycket fokus ligger nu på att öka den ekologiska andelen livsmedel och att införa fler gröna (vegetariska) måltider. 

Vilka krav har Uppsala ställt i sina upphandlingar av livsmedel?

I de senaste livsmedelsupphandlingarna ställdes höga krav på allt ifrån djuromsorg till transport och förpackningar. Kraven i upphandlingen av kött och chark var mycket höga. Uppsala kommun har delat upp livsmedelsupphandlingarna i flera olika upphandlingar.

Vilka leverantörer levererar mat till Uppsala kommun?

Menigo är vår huvudgrossist. De levererar kolonialvaror, frysta varor, frukt, grönsaker och vissa mejeriprodukter. Arla levererar mjölk till våra stora enheter. Andersson&Tillman levererar färskt kött, nötfärs och charkprodukter. 

Varifrån kommer livsmedlen?

Vi serverar alltid svensk kyckling från Kronfågel, kött och charkprodukter levereras av Andersson&Tillman och mjölken är svensk. Fisken är nästan uteslutande msc-märkt, vilket innebär att den kommer från ett hållbart fiske.

Vilka krav har ställts i upphandlingen av kött och chark-produkter?

I de senaste livsmedelsupphandlingarna ställdes höga krav på allt ifrån djuromsorg till transport och antibiotikaanvändning. Kraven i upphandlingen av kött och chark var mycket höga. Uppsala kommun har delat upp livsmedelsupphandlingarna i flera olika upphandlingar för att fler leverantörer skulle kunna svara. Detta har tex givit att vi har en lokal leverantör av färskt kött och charkprodukter.

Hur arbetar kommunen med närproducerad mat?

I en offentlig upphandling kan kravet på "svenskt" eller "närproducerat" aldrig ställas. Däremot kan krav på tex kvalitet och djurfärd ställas. Måltidsservice har ett nära samarbete med några lokala leverantörer idag och bjöd inför senaste livsmedelsupphandlingarna in lokala leverantörer för dialog.

Hur mycket ekologiskt serveras i skolrestaurangen?

I de kök som drivs av Måltidsservice låg siffran på 36% ekologiskt efter 2016. Målet är att nå 42% år 2017 och år 2023 är Uppsalas mål att 100% av alla livsmedel i kommunen ska vara ekologiska.

Vilka ekologiska livsmedel jobbar Måltidsservice med?

Måltidsservice har en lista med ekologiska produkter som vi köper in. Så gott som all fisk är msc-märkt och kommer från ett hållbart fiske. Nötfärs, pannkakor, potatisbullar och köttbullar är ekologiska. Pasta, baljväxter, vetemjöl, rödbetor, smörgåsgurka och tomatprodukter som tomatpuré och tomatkross är också ekologiska. Många mejeriprodukter som tex mjölk och fil köper vi in ekologiskt. Bananerna som köps in är ekologiska och fairtrade-märkta. År 2023 ska alla inköpta livsmedel i Uppsala kommun vara ekologiska.

Hur näringsberäknas maten?

Vi näringsberäknar alla måltider i måltidsplaneringssystemet Mashie och garanterar tex att 30% av dagens energi ska komma från lunchen i skolan. Vi tittar också på hur mycket vitaminer, tex D-vitamin, och mineraler, tex järn, det är i måltiderna. Fettsammansättningen och fördelningen mellan energigivarna kontrolleras också. Vi gör regelbunda analyser på vissa måltider för att se att beräkningarna verkligen stämmer med verkligheten.

Vad finns det för näring i en pannkakslunch?

Pannkakor och potatisbullar uppfyller rekommendationerna för både energi, kolhydrater, fett och protein när det serveras tillsammans med sallad, mjölk, bröd och bordsmargarin.

Kan jag beställa önskekost?

Måltidsservice har en specialkostpolicy som utgår ifrån att de som behöver specialmat pga av tex allergier eller annan mat pga etiska skäl i första hand ska få anpassade måltider. Önskekost försöker vi tillgodose i den mån det är möjligt.

Kontakta oss

För att du ska få snabbast tänkbara service är det lättast att kontakta ansvarig person direkt, men är du osäker på var du ska vända dig, kan du skriva till vår gemensamma e-post.

Till kontaktsidan

maltidsservice@uppsala.se

Behöver du komma i kontakt med ett visst kök är det lättast att ringa kommunens växel och be att bli kopplad, 018 727 00 00.

7 juli 2017